Forbes: Anul acesta sunt estimate creșteri de 35% pe segmentul renovării centrelor de retail

După un an 2022 marcat de puține livrări de noi proiecte moderne de retail, completând suprafața totală existentă cu doar 77.000 mp, jumătate din livrările estimate inițial și o scădere substanțială față de cei 102.000 mp înregistrați în 2021, anul 2023 ar putea fi mai efervescent în proiecte de retail noi, cu livrări de până la 260.000 mp, arată un raport recent publicat de Colliers

Și renovările și modernizările centrelor comerciale, parcurilor de retail și magazinelor din interiorul acestor vor constitui activități cu un mare dinamism anul acesta, după cum explică Matius Ichim, arhitect, fondatorul platformei digitale @Prioretail.ro.

“Anul acesta, construcția de mall-uri va fi mult diminuată, dar vom sta foarte bine pe construcția de strip mall-uri (mall-uri în aer liber), family center și de ceea ce noi, specialiștii din retail numim generic spații comerciale. Acestea din urmă nu vor fi toate construite de la zero, multe vor fi reconvertite, acest lucru presupune și retaileri noi care intră pe piață și, pentru a le face loc, se va mișca puzzle-ul în interiorul centrelor comerciale. O altă tendință care va fi din ce în ce mai des întâlnită este cea a dezvoltării de proiecte cu dublă utilitate (mixt use). Proiecte în care spațiile destinate birourilor și locuințelor au ponderea principală, dar care vor integra și componenta de retail,” declară Matius Ichim.

Cea mai mare livrare a anului va fi proiectul investitorilor NEPI Rockcastle, Promenada Craiova, cu o suprafață de aproape 64.000 mp. Marian Ciupitu, Director General Terano Construct, consideră că expansiunea mall-urilor este pusă pe hold din cauza unor factori care au legătură cu scumpirile repetate ale materialelor de construcții (aproximativ 30-40%), cu creșterile salariale, cu lipsa stocurilor, cu imprevizibilitatea din piață, cu saturația cu astfel de mall-uri, shopping park-uri.

“Ne așteptăm ca, în acest context, retailerii și dezvoltatorii să-și adapteze portofoliul de proiecte în funcție de specificul regiunii și de puterea financiară a consumatorilor prin atacarea eșalonului doi de orașe până la depășirea acestei perioade tulbure. Posibila criză anunțată va fi un bun prilej pentru retaileri și operatorii de centre comerciale din piață pentru a demara renovări, reamenajări, rebranduiri, relocări și repoziționări”, declară Marian Ciupitu.

Citește restul articolului aici.

Share on Facebook Share on Twitter Share on Google